Mám vyjít z karantény jako superčlověk? | ÚVAHA

2.5.20

Když je ta karanténa, tak začneme cvičit, učit se, zdokonalovat a být prostě nejlepší na světě. Z tohodle šílenství vyjdeme jako děsní borci. Nic nám nestojí v cestě, tak co bychom se do toho nedali, že jo?
Edit: Článek píšu trochu opožděně, protože se různá opatření už uvolňují, ale to nevadí.

Prrr, prrr. Přestaňte poslouchat ty kecy, že musíte bejt extremně výkonní a namotivovaní. Není tohle období, kdy spíš máte mít klid a naučit se žít sami se sebou? Trochu se ponořit do svého života? To je samo o sobě strašně těžký. A nejspíš se nikomu nepodaří tenhle úkol splnit celý. Přece jen se pořád měníme my i naše okolí, které nás ovlivňuje.

Je zajímavý, jak se lidi z karantény (sociální izolace) hroutí. No nebo aspoň hroutili, teď hodně lezou ven. Já jsem se docela hroutila na začátku. Byla jsem protivná, všechno mi přišlo na hovno a fakt jsem byl smutná a zoufalá. Pak jsem přestala koukat na zprávy. Fakt jsem na ně na začátku koukala skoro 24/7. Hrůza hrůz. Neměla jsem to dělat 🤣, moc v klidu jsem z nich nebyla. No a pak jsem přestala koukat, občas mrkla večer nebo si přečetla nějaký článek.


Proč se na nás ze všech stran valí články, jak být produktivní, co všechno se naučit a co dělat, abychom byli "super"? Jakože... Já to chápu, je úplně ideální se naučit něco nového, číst oblíbené knihy, učit se jazyk nebo zkusit nový koníček nebo konečně dodělat všechny resty, co máte. Ale lepší bude na to jít pomalu. Co tak slýchám, lidé si hrozně vyčítají jakýkoliv odpočinek. Ale aby něco rostlo, musí to odpočívat. Je to stejný jako se svaly. Po cvičení musí přijít dobrá suplementace a odpočinek. Pokud ani jedno nebude, tak žádný sval nevyroste.

A mozek se taky nemůže namáhat donekonečna. Prostě to nezvládne. Buď začnete práci flákat, nebo budete mít špatnou náladu a budete frustrovaní.

Jak mě tohle téma vlastně napadlo? Začala jsem totiž číst knihu HLUBOKÁ PRÁCE: Pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě. A tam se praví, že by se člověk měl naučit pracovat "hluboce a koncentrovaně". Pak stihne více práce, ale přitom si může udělat volno. To je docela ideální, ne?

Zatím jsem teprve na straně 27, ale už jsem se naučila vypínat upozornění na telefonu. Nechodí mi nic. Ani telefonáty od chudáka pošťáka🤣. A hrozně mi to pomohlo. Samozřejmě, když je potřeba, tak to opět zapnu, ale snažím se těm sockám tolik nevěnovat. Díky tomu zvládnu více práce a pak se mi na ten Netflix a Youtube kouká mnohem lépe. Haha.

Asi jsem trochu odbočila, ale fakt doporučuju ty socky omezit, pokud chcete něco udělat/zvládnout/dokončit. Když budete v klidu 3-4 hodiny (nebo o trochu víc) pracovat, odpočiňte si. Já pracuju v kreativním odvětví a pokud neodpočívám, moje práce není tak dobrá, jak by mohla být. A je to hrozný. A ještě horší je, když chci pracovat a do toho mi skáčou upozornění na messengeru, instagramu, facebooku... Člověk je zavislej na "podívání se". Prostě se chcete podívat, když vám ta obrazovka blikne. A to vás zpomaluje a nic vlastně neuděláte. A hrozně se flákáte.

Jenže to je trošku rozdíl. Odpočinek a flákání se není to samé! Odpočívání doplní naše baterky. Pak jsme ready na další zápřah.

A až budete odpočívat? Dělejte cokoliv! Všechno, co vás baví. I když je to kravina. Nikomu do toho nic není, pokud ho tím neobtěžujete. Klidně si koukejte na Prostřeno nebo Netflix. Jasně, nepřehánějte to. Kdo nic nedělá, stane se lemplem. Mít nějaký program je důležitý.



Tipy
  • Pokud chceš, ponoř se do své hlavy. Co chceš v budoucnu zvládnout? Jaké malé kroky k tomu můžou vést? Co můžeš každý den udělat, abyses příblížil k svému cíli? Rozprostři si to klidně do několika měsíců, za pár týdnů to asi nedáš. Nebo blbě.
  • Nemusíš bejt super člověk. Karanténa není závod o to, kdo bude nejlepší. Nemusíš dělat všechno, co si kdy měla v bucketlistu. Možná naopak bude lepší, když se o sebe začneš starat.
  • Co třeba: ◾naučit se správně si čistit zuby (spousta lidí to neumí), ◾vypracovat si správnou ranní a noční skincare, ◾naučit se dělat si gellak doma a nechodit k nehtařce,◾ každý den zkoušet plank a trénovat delší časy, ◾upečte si zdravou domácí pizzu z ovesných vloček, ◾naučit se nový recept(y), ◾konečně zkusit to líčení, co už roky znáš z youtube videa, ◾vybělit si zuby, ◾pustit si oblíbený cedéčko z minulosti, ◾sepsat si, kolik chceš ušetřit a jak vlastně šetřit, ◾sestavit si jídelníček, abys každý den nemusela dělat to samý, ◾zavolat kamarádce, ◾přestavět si pokojíček, ◾vymyslet dopředu všechny dárky pro tvé známé a rodinu, ◾stáhnout si Duolingo a každý den se 15 minut učit, ◾vyzkoušet recept na dalgona coffee/kafe, ◾přečíst si konečně tu knížku, co ti roky leží v knihovně, ◾projet si pracovní pozice a někam napsat, ◾najít si kamaráda na psaní/penfrienda, ◾vyrobit si vlastní kombuchu, ◾jen tak napsat a poslat dopis kamarádce, příteli, mamce, nebo dědečkovi, ◾a milion dalších věcí
  • Poslechni si vzdělávací podcasty jako je Balanc, Samotka nebo Diagnóza F. Článek o dvou z nich jsem sepsala zde. Jsou tam i tipy na další nevyhajpovaný, a přesto super počiny.
  • Koukni na dokumenty. O zvířatech, válce, cestování, lidech, vynálezech, spisovatelích, whatever... Budeš se bezbolestně vzdělávat.
  • Zajímá tě nějaký odvětví? Já jsem třeba vždy chtěla studovat psychologii, ale nakonec to semnou dopadlo jinak. Ale to neznamená, že jsem na psychologii zanevřela. Zrovna teďka čtu učebnici Psychologie od Rity L. Atkinson.

Článek je dostatečně dlouhej, takže ho ukončím. Nevím, jestli jsem řekla vše, co jsem chtěla, ale aspoň jsem se pokusila.

Shrnutí článku: Pokud chcete něco dělat, dělejte. Pokud tak nějak cítíte, že potřebujete odpočívat, nevyčítejte si to. Váš mozek ví, co je pro vás dobré. Ale pak zase vyskočte do sedla a uhánějte blíž svému cíli. Naučte se vypínat si upozornění na telefonu a hluboce pracujte. Zkuste být každý den několik hodin bez telefonu a věnujte se pouze sobě. Své hlavě, svým plánům, své práci. 

Jak to máte vy? Vidíte to stejně, nebo jinak? A jak jste zvládali tuhle situaci?



Mějte se krásně a užívejte si život,
Verča

You Might Also Like

24 komentářů

  1. Zaujimavý článok, ale zhrnutie na konci to uplne vystihuje. Do ničoho sa človek nemá nutit a nemá to robit len preto, lebo to robia druhí, lebo je taká výzva a lebo chce zaposobit na iných... Nie o tom to nie. V prvom rade treba všetko robit kvoli sebe. Cvičit, jest, čitat knihy, robit čo ma bavi...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, Zuzku! Je to tak. Člověk by měl dělat to, co mu dělá radost :)

      Vymazat
  2. Verčo, děkuji za pěkný článek, přesně tohle jsem si potřebovala přečíst!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jee, tak to jsem ráda, že se líbil a že přišel včas :)!

      Vymazat
  3. Veľmi pekný článok. Musím s tebou len a len súhlasiť. Ja som sa tento čas snažila venovať hlavne sebe. Po skoro roku bývania na internáte, kde človek nikdy nie je sám to bola veľká zmena a musím povedať (hoci to znie blbo), som rada, že sa to stalo. Na začiatku som mala presne tento pocit, že musím toho stihnúť veľa a nedajbože, že by som nemala na konci tejto karantény tehličky na bruchu. Uh to by bol prúser. Ale po dvoch týždňoch ma to vyčerpalo a prestalo baviť. Teraz si užívam neskoršie vstávanie a robím veci tak ako ich cítim a musím povedať, že je mi to takto o dosť viac vyhovuje.
    xxx Alexandra z MS ALWAYS LATE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super! Já si fakt myslím, že je mnohem lepší se zaměřit na sebe, protože kdy na to má člověk doopravdy čas? Mně se zdá, že nikdy. Projít si svou vlastní vnitřní zahradou, zasadit nové kytky, postarat se o ty staré... to je to, co by člověka mělo zajímat. Protože nakonec jsme všichni sami. Sami se sebou. A proto se musíme chápat a vnímat 🌸.

      Moc děkuji za komentář, Alex. Jsem ráda, že jsi se dopracovala k té pohodě a klidu💪

      Vymazat
  4. Jsem ráda, že se nebojíš napsat na férovku, že je ok v karanténě nedělat nic extra nového. Je pravda, že všude od začátku vyskakuje, co všechno musíme v karanténě zkusit, což na jednu stranu považuji za super věc, že to odrazuje od prokrastinace, ale na druhé straně to zase lidi často demotivuje začít vůbec s něčím. Já v karanténě začala vážně pravidelně cvičit a jsem na sebe pyšná, jelikož to jsem chtěla už dlouhodobě. Bohužel jsem zase naopak začala víc prokrastinovat ohledně školních povinností, jelikož mi zkrátka chybí ta nutnost chodit do školy, abych se jí věnovala. Každý máme něco .. já už jenom doufám, že to brzo skončí a budeme se moct vrátit k normálu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele motivace je důležitá, to nepopírám, ale nesmí to bejt až moc velký nátlak. Každý si teda určuje, co bude číst a čím se bude řídit, ale víš jak. Čeho je moc😅.

      A to cvičení je naprosto skvělý, to jsi fakt dobrá! Asi bych taky cvičila denně, kdybych měla kde. Bohužel v tomhle prostředí nemám žádný prostor, protože tu furt někdo oxiduje :D. Ale to je fuk, ty jsi prostě fakt dobrá.

      A taky doufám, už bych chtěla vyběhnout z baráku bez toho abych zapomněla roušku😅. Ale to bude asi trvat dlouho, no. Nebo snad třeba už jen měsíc🙄.

      A moc díky za komentář, Oli:)

      Vymazat
  5. Já se vůbec, ale vůbec neučím nic nového. :D Na to nemám ani čas, jelikož den mám rozdělený na práci do školy, na brigádu a pak na volný čas, kdy si čtu knihy a trávím čas s přítelem. :) Takže ze mě určitě nějaký super člověk nebude, spíš doklepaný student, který bude rád za to, že zvládne letní semestr. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je ale naprosto v pořádku, pokračuješ v tom, co jsi dělala předtím. A tak je to vlastně nejlepší. Hlavně, že si ten čas umíš rozdělit. To každý rozhodně neumí :D!

      Vymazat
  6. Nejlepší počin na tohle téma, jaký jsem během karantény četla/viděla/slyšela. A že jich nebylo málo, protože na člověka vyskakovaly naprosto odevšud. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luciiii! Moc díky, jsi hodná. Jsem ráda, že se ti článek líbí. Já se snažila tu celou situaci pojmout hodně upřímně😅...

      Vymazat
  7. Přesně, souhlasím s každým slovem! :) Já jsem ze začátku byla docela v pohodě a měla jsem chuť dělat přesně ty nový věci, na který jinak není čas. Jenže pak jsem zapla televizi - korona, otevřu Instagram - tam si 90% lidí jen a jen stěžovalo, a mě to začalo lézt na mozek. Tak jsem vypla televizi, internet, šla si lehnout na zahradu a takhle se mě to drželo skoro 14 dní. A teď mám občas dny, kdy chci být fakt produktivní a pak dny, kdy nechci nic, ale nenutím se k ničemu :)

    Pauline's Tiny World

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, to chápu. Taky mi to lezlo na mozek! Člověka to převálcuje i když nechce, ale to nejde zastavit. Takže nekoukat na televizi a nehledat si to, je asi to nejlepší, co můžeš udělat :D.

      Jsem ráda, že taky odpočíváš, protože to je důležitý :).

      Vymazat
  8. Na začátku celé této situace jsem byla mega namotivovaná a měla jsem přesně ten pocit, že z karantény vyjdu jako ta nejlepší verze sebe samé.. To úplně nevyšlo a místo toho přišla velká krize, ze které jsem se už snad vyhrabala, přestala jsem úplně sledovat zprávy, přestala jsem trávit čas na Instagramu a mám pocit, že jsem se hodně zklidnila, snažím se soustředit sama na sebe, dělat to, na co mám náladu a nechtít od sebe žádné extra výkony ;) Jediné, co se mi z té prvotní namotivované fáze drží, je cvičení jógy, což doufám, že mi i zůstane :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správně. Tleskám! Myslím, že jsi udělala nakonec to nejlepší, co jsi mohla.

      Jinak ten sport je určitě super, jsem ráda, že jsi se do toho pustila. A věřím, že to vydrží, když si to příjemně rozložíš do každého dne :)

      Vymazat
  9. Z všech sociálních sítí na nás křičí příspěvky produktivních, dokonalých lidí, kteří opravdu 24/7 dělají něco produktivního. Proto když člověk odpočívá nebo nic nedělá, cítí se pak kvůli tomu špatně, ten tlak zvenčí je veliký. Je ale dobré si uvědomit, že stejně jako málokdo přidá opravdovou, neretušovanou fotku bez filtru, tak málokdo bude sdílet svoje nicnedělání. To prostě není in.
    Souhlasím s tebou, odpočinek je důležitý. Já třeba odpočívám nejvíc aktivně - při sportu, na koních apod. Ale samozřejmě někdy cítím, že jsem unavená a mám toho dost, takže si prostě pustím seriál a zalehnu. A ostuda to rozhodně není! :) Ale vždy je třeba rozlišovat mezi leností a nutným odpočinkem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, sociální sítě dokážou lidi fakt potrápit. Je strašně snadný ukázat jen to dobré. Člověk to musí pořád mít v hlavě🙄.

      Jinak jo, sport je super způsob odpočinku. Člověku i blbejch 15 minut udělá velkou radost :)! A opět jo, lenost a odpočinek je něco jiného :).

      Vymazat
  10. Ze začátku jsem karanténu také nesnášela moc dobře, ale poslední dobou ze mě ten stres opadá a začínám se pomalu adaptovat na normální život. Dost dělá i to slunečné počasí, člověk má hned lepší náladu. :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda :). Máme to hodně podobně. Člověk už je takový volnější a spokojenější. Ale stejně se těším na odložení roušek :D

      Vymazat
  11. Skvelo napísaný článok, úplne zdieľam tvoj názor :) Tiež sa na mňa z každej strany hrnú nové výzvy, ktoré všetci okolo mňa zvládli, čo všetko nové sa naučili a spravili, a ja som spočiatku mala potrebu vyrovnať sa im a tiež neustále niečo vymýšľať... Ale časom to, chvalabohu, opadlo a našla som si režim, ktorý vyhovuje mne :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že se ti líbí :). Člověk má tendence se přizpůsobovat, není na tom nic špatného, ale musí fakt dávat pozor.

      A máš u mě velké plus, že jsi to nakonec zvládla :)

      Vymazat
  12. Souhlas. Mě strašně štvalo, jak byl Instagram zahlcený tunou timelapsů (nebo jak se tomu říká :D) s cvičením, doslova každý druhý účet to měl na x stories, a taky všechno to haló ohledně času ke čtení a tak, když mně žádný čas navíc s karanténou nepřibyl, spíš ubyl, jak se hodiny přesunuly online. *imaginární pokrčení ramen* Díky, že to taky někdo řekne, že odpočívat se musí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Víš, co sralo mě? Nebo ještě mě to stále štve... ty live vysílání. Nevím, jestli mě teď otravovalo něco víc než tohle, protože mi furt chodí upozornění a úplně mi to zaplavilo storíčka:D.

      Jinak chápu, ty online hodiny asi nejsou nic moc. Člověku spíš přibudou problémy🤨.

      Jinak není zač, haha :D

      Vymazat

Děkuju za každý komentář♥. Moc si jich vážím💪. Na každý se snažím odpovídat🌸.