Kniha nebo čtečka? Co se vyplatí víc? I KNIHY

27.5.19

Jo, já vím. Článek určitě čtou ti, kteří na klasickou knihu nedají dopustit. Ale i tak si myslím, že pokud jste o čtečce nikdy nepřemýšleli, tak vám článek může něco dát. Třeba pochopíte tu druhou sortu lidí. Ty, co jsou vysazený na praktičnost😁.


Na úvod bych ráda řekla, že nechci nikoho hejtit. Je mi fuk, co kdo čte. Hlavně, že čte a baví ho to. Jakou formu si vybere? To je přece úplně jedno📚. Myšlenka nějakého spisovatele se nemusí šířit jen přes papír. Jde o samotný text. Tak se prosím obě strany mějte rády a navzájem se podporujte📕📘📖.

Praktičnost
V tomhle bodu si nemusíme nic nalhávat. Čtečka je prostě lepší. Dáte jí do malé kabelky a občas i do větší kapsy od bundy. V ruce se drží pohodlně a nemusíte otáčet stránky. Stačí buď klikat na tlačítko nebo na obrazovku. 

Nedostatek světla? Opět dostává bod čtečka. Spousta nových je podsvícená, takže můžete číst v posteli, metru, tramvaji, pod peřinou nebo v rakvi. Jediný, co vás ohrožuje je nabíjení. Čtečka vydrží klidně měsíc, tak to není tak hrozný, ale knihu nenabíjíte nikdy.

Další super věc je to, že si ve čtečce můžete zvětšit písmo, takže i pro rodiče nebo prarodiče super přístroj.


Estetika
Jsem si na 100 % jistá, proč spousta lidí čtečku nechce. Kniha je hezká. Je hezká v ruce. V knihovně. A hlavně... na instagramu. Nejsem blbá a dokážu si dát jednu a jednu dohromady. Instagram je v dnešní době přeplněn čtenáři a já jsem ráda. No a co se dobře fotí a pěkně vypadá? Kniha. Hlavně když má krásnou obálku.

To je pro bookstagramery asi to největší mínus. Někteří by to asi nepřiznali, ale je mi to úplně jasný😁. Upřímně je mi to vlastně fuk. 

Životnost
Nemyslím teď to, jak dlouho čtečka vydrží nabitá nebo kdy se dostane do uhlíkového nebe. Myslím tím samotnou knihu. Když na knížce nenosíte obal, tak jí můžete potrhat nebo poničit. U čtečky se to nestane. Ale zase jí můžete polejt nebo hodit na zem. Ale když vezmu v úvahu pouze elektronickou knihu, tak ta vydrží na věky. Nebo aspoň do té doby, než přijde nějaká katastrofa.

No a třeba zombíky asi lépe umlátíte knihou. Ale zase když je malá tak ne. Tak nevím. To si rozhodněte vy😁.


Váha 
Čtečka vyhrává. Má tak max. 200 gramů a netěžkne. A v tašce nebo kufru taky zabere minimum místa. Vlastně vám stačí malá kabelka.


Požitek
Nejenom krása knížky vyhrává, vyhrává i pocit při čtení. Je příjemný cítit vůni papíru, slyšet šustění papíru a šimrání stránek na prstech. To zmiňuje většina odpůrců čteček.

Pro mě je důležitější knihu číst, takže tenhle bod úplně pochopit nedokážu. Jsem takovej ten klasickej čichač knih. I školní knihy jsem si cpala pod čumák. Ale kvůli tomu se nechci omezovat🙂.

Cena
Obecně jsou e-knihy asi levnější. Záleží na knize a na prodejci. 

Co však levné není je samotná čtečka. Ceny jsou od 1500,- a výš. Spíš si to chce připravit 2000 ,-. S vyšší cenou přichází lepší vlastnosti - podsvícení, dotyková obrazovka, lepší obraz, jemnost textu a tak dále. Čtečky ale vydrží dlouho, takže investice se vyplatí🙂. Co tak čtu, tak těch 5 let je průměr. Pak už třeba lidi chtějí modernější čtečku. Ale je to elektronika, tam se něco pokazit může. A taky je super, že knihu můžu mít hned, nemusím do knihovny nebo obchodu.

Ale je pravda, že návštěvy knihovny pro mě vždy byly posvátnou činností. I teď tam chodím, nemyslete si. Já to tam miluju a jsou tam knihy, které jinak nemůžu sehnat, nebo si je chci prostě radši držet v ruce.

Prostor
Máte malý byt? Nemáte místo na knihovnu? Máte knihy schované v igelitkách, šatních skříních nebo na stole? V tom případě je lepší čtečka. Nezabere žádné místo i když tam budete mít 200 knih.

Pokud máte velký byt nebo knihovnu, tak je super jí mít plnou. Dobře se na to kouká. Hlavně pokud jste nahrabávači a chcete toho mít hodně. Čtečka je pro minimalisty.

Kdo vyhrává?
Pro mě je to čtečka kvůli svojí váze a rozměrům. Jsem prakticky založená, takže tohle je super. Dále si můžu číst večer, dělat si poznámky, nemyslet, kde jsem skončila a tak.

Ale upřímně, knihy jsou lahoda. Jsou krásný a vlastně i ta tíha je v té ruce příjemná. Vůně papíru mě baví už od dětství.

Proto si myslím, že je to nerozhodně, jak jsem psala na začátku: myšlenka spisovatele se může šířit jakýmkoliv způsobem. Ať si čtete text na papíru nebo ve čtečce, jste super. Mám vždy radost, když vidím, že někdo čte a pro mě osobně na ničem jiném nezáleží💕.

Všechny, co kritizují ty, co čtou jiným způsobem jsou pro mě hloupí. Buďme rádi, že lidé čtou a baví je to. To je totiž to, co je na čtení kouzelné.

Sledovat mě můžete i na instagramu. A nebo vás zajímá jakého podcastu jsem součástí? A víte, že je v nedávném článku soutěž?

You Might Also Like

18 komentářů

  1. Super článek. Miluju knížky a čtečku jsem vždycky odsuzovala, ale nedávno mi svoji starou čtečku půjčila přítelova mamka a musím uznat, že je super, fakt je skladná, lehká a nemusím s sebou pořád tahat knihu. Ale stejně se na gauči radši rozvalím s knihou, když je možnost:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, že nejlepší neodsuzovat nic, co člověk prvně nevyzkoušel. Pak se člověk diví, co všechno člověk hodnotí dřív, než "může". Jinak jsem ráda, že jsi taky čtenářka❤

      Vymazat
  2. Proti čtečkám knih vůbec nic nemám. 😊 Líbí se mi ta praktičnost. Jsou malé, lehké a lepší tahat v kabelce čtečku než těžkou tlustou knihu. Kniha se mi líbí vzhledově, ale já moc nečtu, takže je mi to nějak jedno :D ale článek a fotky krásný! 😊

    OdpovědětVymazat
  3. Super článek, dost mi pomohl změnit pohled na čtečty, protože jsem si uvědomila, že máš v mnoha bodech pravdu.
    Nikdy jsem čtečku neměla a ani si ji v nejbližší době neplánuji pořizovat, protože čtu většinou jen doma před spaním a odpoledne o víkendech - když se poštěstí. S sebou jakožto student gymnázia tahám spíše papíry s přepsanými zápisy, slovíčka a sešity, které vytahuji při každé příležitosti, kdy si můžu ušetřit trošku času doma a alespoň pár řádků látky se naučit třeba ve vlaku. :)
    Pár knížek mám doma už jen kvůli jejich obalu a obrázkům uvnitř (Hygge), nebo čistě na zvýrazňování a self-education (Instant Karma, 14 000 things to be happy about) - na to by mi čtečka moc neposloužila. :( Zbytek mého čtení tvoří tvůj blog a knížky k maturitě, které stejně musím mít v ruce, protože je nosíme do hodin a čteme z nich ostatním ukázky.
    Každopádně, až se zbavím učebnic a sešitů, nebo se naučím více číst, určitě budu nad koupí čtěčky přemýšlet. :)
    Tereza's journal

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju za super komentář. Já to úplně chápu, dokud člověk nečte fakt brutálně každej den a kdekoliv, tak to nemusí tolik využít. Toho jsem si naprosto vědoma.

      Ohledně zvýrazňování - tady si taky můžeš zvýrazňovat a nebo dělat poznámky. Pak to tam máš seřazený a můžeš si danou pasáž znova přečíst. A nebo si všechny poznámky a zváraznění vyjet v dokumentu :). To je taky užitečný💕.

      Tak třeba někdy budeme čtečkový ségry :).

      Vymazat
    2. To je pro mě další novinka, která mě opravdu překvapila a mám z ní radost! Právě jsi opět zvýšila šanci, že si ji pořídím. :D
      Tereza's journal

      Vymazat
    3. Nooo vidíš, je to fakt super. Já jsme za to ráda. Čtu teď knihu O psaní od Kinga a tam si zvýrazňuju hodně pasáží a je to boží💕

      Vymazat
  4. Se čtečkou jsem si začala tykat od střední školy. Hlavně kvůli tomu, že vozit s sebou bichle nebylo příjemné. A alespoň jsem se díky čtečce v autobuse nenudila. Jinak normálně doma jsem si četla knihy. :D
    Co jsem teď na vysoké, tak mám převážně čtečku a na knihy se dostanu sem tam. Nejvíce však, když mám po zkouškovém a mám chvíli volno. A říkám si, že o prázdninách bych se mohla vrátit ke knihám. Přece jen tu mám ve své knihovně několik nepřečtených. :D
    Takže, jak můžeš vidět, jsem zastánce obou. Kniha i čtečka má nějaké ty výhody a nevýhody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že to máme podobně:D. Jako knihy jsou krásný a to všechno, ale někdy nejde jen o krásu, že jo:D.

      Přeju ať přečteš o prázdninách vše, co si plánuješ :).

      Vymazat
  5. Jsem sysel. Potřebuju knihy kupovat... jo, místo dochází, ale v celém domě máme ještě dost volných stěn, tak to ještě chvíli vydrží... máme doma přes 3000 knih... a mají fakt velkou výhodu! Knihovny plné knih jsou fakt super jako zateplení stěn! :-D
    Jinak právě váha, prostor a listování je něco,bez čeho bych si asi čtení neužila...:-( Možná jednoho dne budu nucena, ale zatím se nedám! Knihy 4ever! :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, ale když má doma třeba 20m2, tak si nedovedu představit, že bude mít doma 3k knih 😁.

      Vymazat
  6. Pekne si to zhrnula.:) Vidím to podobne - keby som si musela vybrať, prakticky siahnem po čítačke, ale našťastie nemusím, tak oba spôsoby podľa potreby kombinujem. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já třeba na ty klasické papírové knihy nedám dopustit. Potřebuju cítit papír pod rukama a tu vůni všude kolem mě. Navíc si často zaznamenávám, co mě zaujalo, a to v e-knize moc nepůjde. A v neposlední řade, na elektronických přístrojích trávím už teď víc času, než by se mi líbilo, takže jsem ráda, když si od nich u knihy odpočinu. Ale každopádně ty, co používají čtečku, nijak neodsuzuji a respektuji, každému vyhovuje něco jiného a je fakt, že cenově i z hlediska cestování je výhodnější. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak zrovna ve čtečce jde zvýrazňovat a psát poznámky. To si pak můžeš stáhnout i do samotného souboru. A nebo to projíždět ve čtečce 🙂.

      Ale chápu tě. Mít v ruce knihu je příjemný 📖

      Vymazat
  8. Klasická kniha a basta fidli! :-D
    Jednu dobu jsem o čtečce docela vážně uvažovala. Hlavně před maturitou, když se mi nechtělo chodit do knihovny a většinu knih jsem četla z notebooku. Pak mě to přešlo. Další záblesk přišel loni, letěla jsem letadlem jen s příručním zavazadlem a kvůli omezené hmotnosti jsem si na dovolenou nemohla vzít tolik knih, kolik bych chtěla. :-(
    Ještě pořád ale čtečku nemám, i když teda uznávám, že je praktická.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak čtení z notebooku je něco úplně jiného. Čtečka má elektronický inkoust a to je úplně něco jiného😁. Z noťasu se číst fakt dlouho nedá.

      Je super aspoň na to cestování🙂.

      Vymazat

Děkuju za každý komentář♥. Moc si jich vážím💪. Na každý se snažím odpovídat🌸.