Jak si zlepšit všeobecný přehled 🤯🤓? | TIPY

25.10.21

Ahoj. Věřím, že některé spíš trápí, že začala škola, ale to neznamená, že člověk musí zapomenout na rozšiřování znalostí o světě. Všichni moc dobře víme, že se ve škole ne vždy naučíme to, co bychom reálně potřebovali.
 
A to myslím hlavně všeobecný přehled. Já se třeba přiznám, že v něm top úplně nejsem. Občas mi opravdu chybí základní informace a moc mě to mrzí. Člověk působí hloupě. A to fakt nemusí být, jen prostě není připravený.

Jak to zlepšit? Jak vědět víc o věcech okolo nás? Připravila jsem pro vás článek a snad praktické tipy, které se hodí úplně každému. Studentům i pracujícím. Maminkám na mateřské.

Jak si vybrat téma?
Stačí se podívat okolo sebe. Začněte u základů. Kdo vymyslel brýle? Jak fungují skleněné čočky? A kdo vlastně byl Otto Wichterle a za co mu vděčíme? Hele a televize? Kde se bere elekřina? Jak se vyrábí a uskladňuje? Kdo první použil elektřinu a k čemu? Možná jste nedávno onemocněli, tak co se podívat, jak fungují antibiotika a penicilin? Kdo a jak vymyslel žárovku? Kde se pěstuje nejvíc růží? Jak se vyrábí parfémy? Kdo byl na první fotografii? A co je camera obscura a camera lucida? Proč Camera obscura ukazovala převrácený obraz?

Prostě se zajímejte o věci okolo sebe. Nemusíte zacházet do složitostí. Důležité je rozumět základům a orientovat se.

Naučte se jazyk

Hele, nebudeme si nic nalhávat. Když znáte cizí jazyk, vyhledáte si mnohem více informací. A to je prostě fakt, který nelze opomenout. Dnes už existuje spousta způsobů, jak zlepšit své jazykové dovednosti. Filmy, knihy, jazyková škola, Duolingo, ... 

Záleží hodně na tom, jestli jste schopní poradit si sami. Někdo se učí radši sám, někdo potřebuje vedení. Proto jsem uvedla jazykovou školu. Sice stojí nějakou tu korunu, ale vše se naučíte rychleji, efektivněji a hlavně správně. Já třeba plánuju zlepšit si španělštinu a nejradši bych si vybrala právě jazykovku. Sice mám šikovné učebnice, ale víte jak. Někdy potřebujete bič.

Sledujte zprávy - dobré i špatné

Dle mého názoru, opravdu nestačí koukat Novu nebo Primu. Většinou se tam řeší furt dokola to samé, a navíc se zdůrazňují negativní zprávy. Víte, ale, že existují i ty dobré? Věda, technika, botanika, lékařství, psychologie - všechny tyto obory sdílí své poznatky, tak proč si o ně ochudit. Vždyť je tak super dozvídat se různé novinky a úžasné objevy.

Jak si rozšířit všeobecný přehled

Doporučit asi můžu Reuters, kde se dozvíte opravdu mnoho. Každý den si dejte ráno nebo večer alespoň 20 minut čtení na zpravodajských webech. Možná se budete divit, že život není jen korona a politika.

Koukejte na vzdělávací kanály na Youtube

Hele, když už trávíte na Youtube hodiny, zkuste sledovat i vzdělávací kanály. Stejně jako psané zprávy i Youtube vás ohromně obohatí. Nebojte se různých témat. I když vás něco "nezajímá", mrkněte alespoň na 5minutové video. To vás nezabije a třeba zjistíte, že chcete vědět více.

Jak si rozšířit všeobecný přehled

Já jsem pro vás našla těchto 7 super kanálů. Někteří jsou moji oblíbenci a věřím, že v budoucnu i vaši.

BRIGHT SIDE - zde jsou takové zajímavosti z filmů, seriálů a života celkově. Dozvíte se tam toho poměrně hodně. Ale nebudu lhát, některý věci jsou fakt divný. Musíte vybírat.

Např. Co byste viděli, kdybyste se dostali do mraveniště? Proč je tolik letišť poblíž moře? Co kdyby všechna voda na zemi zmrzla do pár sekund. 

TED-Ed  - je to trochu podobný prvnímu kanálu, ale věřím mu o mnoho víc :D. Jsou tam i trochu více filosofická témata, např. Jak můžeme zjistit prakticky cokoli? Co je příčinou záchvatů a jak je můžeme léčit? Nejznámější vědecký spor v dějinách. Mohli bychom postavit dřevěný mrakodrap?

Peekaboo Kidz - Je to sice kanál pro děti, ale o to lépe. Vše je jednoduše vysvětlené a pochopí to každý. I já.
 
WIRED - Ahh, Wired. To je mé oblíbené. Najdete tam celosvětově známé osobnosti, ale i oborově známé osobnosti. Je to ideální kombinace "povrchnější" zábavy a vzdělání. Těště se například na Včelařka odpovídá na "včelí" otázky z Twitteru. Jak závislost na kofeinu změnila historii? Bývalý agent FBI vysvětluje, jak vyjednávat. Proč lidé nedokážou zvednout tolik jako mravenci (a jak bychom mohli)? Meteoroložka vyvrací mýty o počasí.

BBC News - BBC známe asi všichni, je tam spousta informací na různá témata - hlavně aktuální zpravodajství. 

Institute of Human Anatomy - Miluju! Tenhle kanál se s tím moc nepáře, protože ukazuje různé orgány a odpovídá na otázky, které se nám honí hlavou. Co se stane, když spolknete žvýkačku? | Jedna pravda a jedna lež. Co je to bolest? Je váš mozek skutečně tvořen tukem? Jaký vliv má vaping na tělo?

Psych2Go - Psychologické poznatky, které vám mohou změnit pohled na vás a vaše okolí. Dozvíte se tam například 5 příznaků, že jste emocionálně nezdraví. 6 lží, které vám vaše úzkost neustále říká. Jak ukázat holce/klukovi, že se vám líbí, aniž byste je vyděsili? 6 příznaků, že někdo vyrůstal s depresí.

Myslím, že je tenhle kanál opravdu důležitý. Samozřejmě vám poskytují i zdroje a důležité weby.

Samozřejmě existuje dalších x kanálů. Já třeba hrozně ráda sleduju zubaře a lékaře :).

Čtěte vzdělávací knihy

Možná to vypadá divně, ale encyklopedie vás naučí opravdu mnoho. Nejsou jen pro děti, ale pokud doma nějakou dětskou máte, nevyhazujte ji a pravidelně si ji čtěte. Určitě něco nevíte. A když už vám nestačí, kupte si encyklopedii pro dospělé.

Jak si rozšířit všeobecný přehled

Zkuste
Encyklopedie
Velká kniha vědomostí
Vědomosti v kostce

Poslouchejte rozhovory

Ať už jste na Spotify nebo Youtube, poslouchejte chytré lidi. Lidi, kteří něco vystudovali nebo podstoupili. Věřte, že nevzdělaní lidé mají názor skoro na vše, ale to neznamená, že byste je měli poslouchat. Často je to "Moje známá má kamarádku, co má dceru a ta říkala, že její spolužačka...". Občas některé informace vypouštějte a zaměřte se spíš na lidi, kteří opravdu něco ví a umí. Většinou své znalosti a názory dokáží podložit zdroji, což je něco, na co byste si určitě měli dávat pozor.

Jak si rozšířit všeobecný přehled


Vynikající zdroje 
Otevřené hlavy (Spotify)
DVTV
Věda na dosah (Spotify)
Brain we are (Spotify)
TEDTalk
Women of Impact
Mindvalley Talks 

Ptejte se

Nebojte se svých otázek. Nerozumíte něčemu ve škole? Přihlaste se nebo zajděte za učitelem po hodině a poproste ho o vysvětlení nebo užitečnou literaturu/webovku. Bavíte se s někým, kdo je vzdělaný a má zajímavé zkušenosti? Nebojte se jim dát najevo zájem. 

Jak si rozšířit všeobecný přehled

Já třeba chytré lidi miluji a hodně často je zaplavím desítkami otázek. Ale samozřejmě s mírou a tak, aby jim to bylo příjemné. Většina lidí ale o koníčcích (pro někoho je jeho obor opravdu koníček i živobytí) mluví opravdu rádo a zájmu si moc váží.

Nemusíte se vším souhlasit, o tom život není. Ale poslouchejte, nechte se inspirovat a případně i ovlivnit.

Nebuďte omezení

Jo, tak tohle tu muselo být zmíněno. Váš názor a pohled na věc prostě není vždy ten jediný a správný. Někdy opravdu vycházíte ze špatných informací a měli byste být ready na argumenty ostatních. Největší hlupáci, se kterými jsem se setkala, byli právě lidé, kteří si mysleli, že ví všechno.

Ne, nikdo neví všechno. Nikdo to po vás ani nechce. Jak řekl Sokrates „Vím jen, že nic nevím.“. Je v tom více pravdy, než si někdy chceme přiznat. Buďte otevření konverzaci a hlavně tomu, změnit svůj názor při vyslechnutí/přečtení si nových informací a poznatků.

A někdy se opravdu může stát, že s někým máte rozdílné názory. A bojovat proti sobě zuby nehty? Obvykle se akorát pohádáte a je to úúúplně k ničemu. Prostě se smiřte s tím, že existují různé názory. Stejně tak nikomu necpěte ten svůj. A jindy zase řekněte, že se o daném tématu bavit nechcete, protože jste nezískali dostatek informací a svůj názor si neucelili. 

Někdy je lepší říct "nevím". Já se za to třeba nestydím. 

V poslední době hodně myslím na to, že respekt k názorům ostatních je víc než výhra. Snažím se být méně "chytrácká" a více empatická. Někdy je to hrozně těžký, když jsem o své pravdě 100% přesvědčená, ale co se dá dělat. Nechci být omezená jen kvůli svému egu a hrdosti. 

Pokud se vám nepodaří přijmout názor hned, nechte si ho projít hlavou. Klidně týden, dva. Jestliže ho změníte, nebojte se to druhé osobě říct. Samozřejmě to řekněte jen těm, kteří jsou normální a nemají úchylnou radost ze své "výhry".



A jsme na konci. Dnes to bylo trochu náročenější než šminky, ale věřím, že o to lepší. Určitě vám budu extrémně vděčná za komentáře na tohle téma a tipy pro ostatní. Jak se vzděláváte vy a jak jste na tom se všeobecným přehledem? V nejbližší době vám chci přinést článek s tipy na vaši bezpečnost - jak si dávat nenápadně bacha, jak používat pepřový sprej a jaké techniky sebeobrany je super umět.


P.S. Jestli jsou v textu chyby, tak se omlouvám. Musela jsem ho předělávat z ženského rodu na obecný (mužský). Opravím, až si to zase v klidu přečtu. 

You Might Also Like

18 komentářů

  1. Veru, super článek, který by si podle mě měl přečíst každý. Co se týče mého tipu, tak mi pomáhá hlavně ohledně dění v ČR (ale i v zahraničí) aplikace Minuta, která mě informuje tak nějak o všem důležitém, co se kde děje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jééé, tak to jsem ráda, že se ti líbí 🥰. A moc moc ti děkuju, stáhnu si to :)!

      Vymazat
  2. Perfektní článek a hlavně super tipy na youtube channels a podcasty, určitě na to mrknu! Ještě bych ještě doplnila návštěvy různých výstav a třeba i chození na kurzy, pokud si člověk najde čas. Jo a obecně zkoušet nové věci, nebát se říkat ano! :)

    E | Ve znamení býka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeee, Eli, tak to mám radost, že se ti článek líbí. To mi dělá velkou radost :)! A máš pravdu, asi budu dopisovat další věci, protože mám díky vám zase další nápady! Moc děkuji 😍

      Vymazat
  3. Naprosto skvělý článek! Na každý Tvůj se těším, ale tohle mě mile překvapilo, protože jsem zrovna přemýšlela, na jaké webovky chodit, aby to dávalo smysl a nebylo to jen plýtvání časem. Ráda poznávám nové věci, a učím se, jen mě nikdy nebavila škola ale jen mnou vybraná témata :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeeee, Markét 😍. Hrozně mě těší, že tě moje články baví. Vždy mě hrozně mrzí, když dlouho nic nepíšu, protože mě takové reakce strašně těší. Ani nevíš, jak moc. No jako blogerka to asi chápeš, ale já jsem opravdu nadšená 😁.

      A mám to stejně, nejsem úplně studijní typ, radši jsem si prohlubovala znalosti o tématech, která mě bavila, než abych byla průměrná ve všech.

      Vymazat
    2. Aha, všechny mé tři komentáře začínají "jeee", to je trochu trapný :D. Ale tak, meh.

      Vymazat
  4. Tohle je vážně super článek. S všeobecným rozhledem mám trochu problém.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Vaness. Já právě taky. A je to občas fakt ostuda :D. Ale člověk se může postupně zlepšit :).

      Vymazat
  5. Moc hezky napsaný článek. Všeobecný přehled by měl mít každý, ale je pravdou, že někteří vůbec neví, která bije. Za mě jsou důležité neustálé novinky a zprávy - především tedy kvalitní a ověřené zdroje. Skvělým způsobem, jak si udržet přehled je také poslech RÁDIA, to jsme nově zavedli u nás doma a pořídili jsme si malé rádio do kuchyně a člověk by nevěřil, co je během chvilky v kuchyni schopen vnímat... :) ráda poslouchám také PODCASTY, které mě baví zase při práci.

    OdpovědětVymazat
  6. Zprávy mě popravdě poslední dobou spíše zvedají tlak, než aby mě obohatily, ale ostatní tipy jsou skvělé a díky za ně! :D :)) Hlavně knížky dokáží zlepšit náladu a člověk se v nich opravdu kolikrát spoustu dozví. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Díky díky díky za tenhle článek. :) Mám pocit, že v dnešní době už se zapomíná, jak je důležité mít přehled taky o něčem jiném, než o tom co se děje na FB a na IG. Já se snažím číst zprávy poměrně pravidelně a z různých zdrojů, občas číst i nějaký klasický tisk, poslouchat naučné podcasty a místo makeup videa si k snídani pustit nějaký zajímavý rozhovor. Spousta těchto návyků mi ale zůstala z doby studia žurnalistiky, kdy to nás dost vtloukali, ale bohužel .. ne všichni to tak mají. Takže díky, že to šíříš dál. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Toto je úplne skvelý článok! Niekedy som mala problém orientovať sa napr. v slovenskej politike, ale práve tým že som začala čítať relevantné zdroje, tak som sa v tom naučila celkom plávať :D

    Viki z blogu BarsAtelierBarsVee na Instagrame

    OdpovědětVymazat
  9. Skvělý článek se spoustou přínosných tipů. Díky za něj. 🖤

    OdpovědětVymazat
  10. Vrátit se k encyklopediím je super. Já vždycky nadšeně četla "encyklopedie" nebo průvodce světů různých fantastických děl a pak jsem si řekla, že když mě to tak baví, proč jsem už dekádu neotevřela žádnou encyklopedii reálného světa, i když jich mám doma hromadu? Tak jsem v půlce encyklopedie zestručněné historie českých zemí.

    OdpovědětVymazat
  11. Přiznám se, že většinou čtu jen drby na netu 😅 a jak ještě chodím do školy, tak nic moc víc než tu školu nepobiram. Stačí mi ucivo a hledání v rámci seminarek😅 ale jinak boží článek, o yt kanálech jsem nikdy neslyšela, určitě je to pro spoustu lidí nejlepší forma jak se něco dozvědět :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
  12. Tak tohle zrovna potřebuji. Jelikož já v tomhle zaostávám, ale to bude spíš tím, že nečtu zprávy. Spíš jenom ty dobré :-) Ale je fakt, že se o to ani moc nezajímám, takže jo, občas si hloupě připadám. Ale onehdy mi přítel posílal odkaz na test ohledně dezinformací a kupodivu jsem v něm obstála na výbornou, ale pravdou je, že jsem ani o jedné neslyšela :-D

    OdpovědětVymazat
  13. Super článek :) Taky se všeobecnými vědomostmi dost bojuju, protože jsem prostě nejvíc nadšená hlavně do svého oboru. Můj tip je učit se s dětma, to si člověk oživí učivo ze základky a dozví se, kolik toho zapomněl. Nebo s nimi procházet různé encyklopedie a knížky, kde jsou tyhle zajímavosti podaný zábavnou formou :)

    OdpovědětVymazat

Děkuju za každý komentář♥. Moc si jich vážím💪. Na každý se snažím odpovídat🌸.