Jak si najít svoji vysněnou práci🤑? Životopis, přípravy a samotný pohovor | TIPY

10.12.21

Něco vám prozradím. Práce nemusí bejt jen pruda. A taky nemusí platit "studuj co nejdéle, pak už je to jen hrozný". Tím strašej jen lidi, co si našli blbou práci a neví, co s tím dělat. Tak tu negativitu roznáší dál. Nejlepší je neposlouchat a zaměřit se na sebe. Jak na to? To vám zkusím poradit v dnešním článku.
Jak si najít novou práci


Takže, co dělat? 
Zamysli se nad sebou
Kam tě to celý život táhlo? Jaké předměty tě ve škole bavily? Co ti šlo, aniž by ses musela nějak namáhavě snažit? A co filmy? Je nějaké téma, která tě nejvíce baví? Možná tě táhnou detektivní filmy, nebo filmy o přírodě? Miluješ seriál z marketingového prostředí? Srdce ti plesá, když koukáš na pořady o pečení dortů?

Opravdu se neboj zamyslet a buď kreativní. A hlavně buď upřímná. Možná tě rodiče a učitelé celý život hnětli do dnešní podoby tím, že ti do hlavy cpali vlastní názory a přání. Ale pozor na to. Radost ze života (a to i z práce) musíš mít ty. Naplňovat něčí představy je cesta do pekel.

Sebevzdělávej se
Pokud si myslíš, že ti vzdělání stačí, uvedu tě v omyl. Většinou totiž na pohovoru nejsi sama, ale s dalšíma lidma, co mají vystudované to stejné. Čím se odlišit? Vědomostmi a zájmem. Buď do toho oboru zapálená, hledej nové informace, nauč se víc. Kup si kurz, čti knihy, koukej na videa. 

Budeš o mnoho dál než ostatní, což budoucí zaměstnavatel ocení a bude šťastný, že tě má. A navíc, když se budeš vzdělávat a učit se nové věci, je to nejlepší cesta za povýšením nebo vyšším platem (osobním ohodnocením, bonusy). Pocit, že něco opravdu umíš, ti dodá řádnou dávku sebevědomí. Nebudeš se bát prodat svoji práci.

Nebuď lenoch. Lidský mozek je úžasný v tom, kolik informací zvládne pojmout. A čím víc ho napínáš, tím déle vydrží aktivní.

Napiš si životopis
Máš něco vystudovaného, něco umíš a něco chceš. Teď to musíš sepsat. Ptáš se, jak napsat životopis? Pokud nejsi úplně kreativní duše, radši mrkni na šablony životopisů, které ti práci usnadní. Na nic nezapomeneš a nic nepřeženeš. Super pomocník je třeba stránka cvapp.cz. Najdete tam 10 nejdůležitějších kroků při tvoření životopisu.

Do životopisu si nevymýšlej, ale ani se nepodceňuj. To by ti nebylo ku prospěchu. Začni pěkně pomalu - jméno, škola a pracovní zkušenosti. Pak vyplň kategorii jazyky. Oddíl dovednosti taky nezapomeňte vyplnit. V životopisu se můžete i pochválit, jen to nezapomeňte něčím podložit.

Jak si najít novou práci

Připrav se na pohovor
Přišel e-mail. Mám jít na pohovor příští týden. Proboha! Já nic neumím! Co si vezmu na sebe? Klid. Nádech. Výdech. A to ještě 5x dokola. Teď přichází na řadu šmírování firmy jako byste byly Joe Goldberg. Podívejte se na jejich stránky a hlavně historii. Jak firma vznikla a kdo jí vedl? A kdo ji vede dnes?

Čím se firma/společnost/whatever zabývá? Pod jaké obory spadá? Opravdu se snaž zjistit vše a zapamatovat si nejdůležitější body. Klidně si je vypiš. Snaživci vypadají lépe než lenoši.

A hlavně se připrav na to, až se zeptají na tebe. Připrav si alespoň 5minutové povídání o tom, kde jsi se narodila, co jsi vystudovala, kde jsi pracovala a taky jaké jsou tvé koníčky - tam se nezapomeň zmínit, že se pravidelně sebevzděláváš. A zkus se připravit i na záludný otázky jako - jaké jsou vaše největší zápory? Co naší firmě můžete nabídnout? Proč jste lepší než ostatní uchazeči?

Ah. Skoro bych zapomněla na plat. Určitě si promysli, kolik bys chtěla brát. Na netu najdeš i spoustu průměrných platů za daný obor, nech se inspirovat. Hlavně se nepodceňuj. Hodina tvé práce by měla být patřičně ohodnocena.

Vyptávej se
Jsi na pohovoru. Jak se tam chovat? To už záleží na tobě a tvé povaze. Ale vždy se musíš uvolnit a být v pohodě. 

Buď spíš natěšená a zapálená, ale zase ne moc. Své chování přizpůsob dané situaci. Asi jinak se budeš chovat v právnické a marketingové firmě. Musíš zní sebejistě, vzdělaně a sympaticky.

A určitě se neboj zapojit do hovoru. Víš, že se firmě v posledních měsících něco povedlo? Zeptej se na to. Jak dlouho se připravovali? Kolik lidí na tom pracovalo? Buď aktivní. Ale opět, ne moc.

Vzali tě nebo nevzali?
Vzali tě? No tak parádička, ne? Asi jsi byla fakt dobrá. To si zaslouží nějakou malou oslavu. Kup si dobré kafe, zákusek a raduj se. Dala jsi to!

Nevzali tě? Pohodaaa. Lidé často projdou několika pohovory, než je někde vezmou. Ale co nedělají, a to je obrovská chyba, neozvou se a nezeptají se, proč to nevyšlo. 

Neboj se po zamítnutí zeptat, proč tě nevzali, a jestli se v něčem můžeš zlepšit. Nepiš to naštvaně, naopak to ber jako zkušenost. Věř, že to hodně posune dál. A zeptej se opravdu na sebe, odpověď "našli jsme někoho lepšího" ti je úplně k prdu. Pošli jim klidně i 2 nebo 3 otázky.

1) Jak jsem na vás během pohovoru působila?
2) Co bych mohla na svém projevu zlepšit?
3) Jaké jsou podle vás moje největší slabiny?

Hlavně si neříkej, že je otravuješ. Sorry, ale nejsi kus hadru, aby ti nemohli odpovědět. Pokud neodpoví, můžeš jim ještě za týden poslat další e-mail, ale nemusíš. To už je neslušnost od nich, takže to neřeš. 

A pokud odpoví, zapracuj na sobě. Hlavně se nezlob za to, co ti napíšou. Doufejme, že mají trochu empatie a nebude to jak od burana.

A jak Lucka podotkla v komentářích, určitě jim nezapomeň napsat, že se ti můžou případně ozvat i v budoucnu, protože o tu práci opravdu stojíš.

Práce nemusí bejt pruda
Jak už jsem psala, v práci se nemusíte cítit jako v pekle. Jasný, vždy náš někdo naštve. Tomu se nedá vyhnout. Já jsem živnostník a taky mě furt někdo prudí :D. Ale to je život. Hlavní je, aby tě pracovní náplň bavila a dělala jsi ji s radostí. A možná doporučuju i ve své práci vidět i nějaký smysl. Člověku to v těžkých situacích pomáhá.


A tímto bych dnešní článek ukončila. Určitě bych mohla ještě psát dál, ale nechci vás otravovat. Do komentáře mi určitě dejte vědět, jestli děláte svou vysněnou práci, jaký byl pohovor a jestli se sebevzděláváte.

You Might Also Like

13 komentářů

  1. Super článek! Určitě bych vypíchla bod s otázkami při pohovoru. Nejhorší je, když přijde a chvíle, kdy ti dají prostor na tvé dotazy a tebe nic nenapadá a mlčíš. To působí hrozně. Připravit si několik dobře mířených otázek je nutnost! :) Pokud práce nevyjde, určitě bych firmě napsala něco ve smyslu, že pokud se bude otvírat nějaká jiná pozice, budeš ráda, když se ti ozvou. Otevřeš si tím třeba dveře k něčemu jinému zajímavému. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, moc moc děkuju za komentář 😍. A máš pravdu, to tam dopíšu. Já jsem to tak nějak měla v hlavě, ale vůbec mi to při psaní nedošlo. A máš fakt pravdu, oni se ti fakt můžou ozvat, když uděláš dojem a ukážeš zájem :)

      Vymazat
  2. Jee, téma, které jsem řešila zrovna nedávno. Musím říct, že za mě tedy hlavní bod ten "být upřímná" a zároveň "se nepodceňovat". Já byla v září na pěti pohovorech... v jedné společnosti mě nevzali, protože prý by mě na to byla škoda (zavřít mě do kanceláře na administrativní činnost). A pak z těch čtyř mě vzali u dvou firem.. a dva pohovory nevyšly. Takže za mě si myslím, že úspěch. Základem je komunikativnost, nadšení pro práci a jak říkáš, vyptávat se. :) A taky upravený vzhled... Ale to zas záleží, na jakou práci se hlásíme. :)) Každopádně, já jsem si nakonec vybrala a troufám si říct, že správně. Jsem teď v práci opravdu spokojená... teď jsem tam třetím měsícem. :))
    Takže super článek! Pěkně zpracovaný. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super :). Gratuluji! Je super, že ti to vyšlo a jsi spokojená. A to je přesně to, když jsi k sobě upřímná, a jdeš tam, kde tě čeká to, co si opravdu přeješ. Myslím, že se díky tomu člověk i lépe nacítí na danou firmu/společnost.

      A upravený vzhled je základ úplně všude. Někteří to nechtějí slyšet, ale upravení lidé působí mnoooohem lépe :D.

      A moc ti děkuji, Míšo 😍

      Vymazat
  3. Veronika skvelý príspevok. Ako som ho videla na tvojom Instagrame, tak si ma tak nadchla a zaujala, že som si asi po mesiaci otvorila blogspot a začala čítať nie len tvoj článok, ale aj kopu iných. V prvom rade skvelý výber témy. Mám pocit, že málokto o takýchto "trikoch" rozpráva. Ani mňa by to nenapadlo. Musím povedať, že od septembra som si prešla asi 6 pohovorov. Vždy som bola super smutná, že som sa dostala do posledného kola a potom to nevyšlo, ale malo to zmysel, lebo inak by som sa nedostala k práci, ktorú mám teraz a ktorá ma baví. A mimochodom, prečo mi nikdy nenapadlo opýtať sa na feedback?! Oh, toto si ukladám a nabudúce to už tak budem praktikovať. ♥

    xx Alexandra z 𝕄𝕊 𝔸𝕃𝕎𝔸𝕐𝕊 𝕃𝔸𝕋𝔼 / INSTAGRAM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jo, někdy tě nevezmou, protože máš prostě pracovat jinde. Nebo bys nezapadla. Člověk nikdy neví 😁. Jinak moc ti děkuju, Alex 😍. Moc si komentáře vážím ☺️.

      Vymazat
  4. Bohužel je někdy opravdu těžké najít si práci, která by tě bavila a zároveň vydělala tolik, kolik člověk potřebuje. Nicméně moc fajn tipy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak člověk musí trochu experimentovat a zkoušet. Někteří lidé mají dokonce i dvě práce. Nebo člověk muže dělat práci, která mu vydělává a mít sidejob s tím, co ho baví. Samozřejmě život není dokonalej, ani já nedělám jen to, co mě baví 😁. Ale člověk nesmí každý den trpět 🙂.

      Vymazat
  5. Kdo je připraven, není překvapen jak se říká. :D :) Je to pravda a samotné se mi to osvědčilo. :) Jinak skvělý článek, určitě může být někomu přínosem, protože tyhle rady se vždycky hodí. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Veľmi užitočný článok, takto nejako som sa aj ja pripravovala na prvý pohovor. :)

    Sabi z blogu Beautiful savage

    OdpovědětVymazat
  7. Tento článek by se mi hodil takové dva měsíce zpátky, když jsem začala chodit na pohovory, naštěstí jsem si nějak poradila i tak :D Ale byly to mé úplně první pohovory, takže to bylo dost děsivé, měla jsem před připravenou miliardu otázek a co bych odpověděla na ty klasické "kde se vidíš za 5 let" a "jaké jsou tvé silné a slabé stránky" a nevím co, ale na nic takového se mě ve finále stejně neptali :D Ještě že tak, ty moje odpovědi nebyly nic moc (dost všeobecné a neosobní, i když u tohoto stylu otázek to o moc lépe stejně nejde).

    Ale moc pěkný článek a super tipy :)

    Lucy Villain
    lucyvillain.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  8. Tak to je super článek! Já sama jsem skoro před rokem rozeslala asi 100 životopisů a ozvali se mi jen z pár firem. A to byly pozice jako recepční, zkušenosti mám a prostě nikde mě nechtěli :D Nicméně jsem ráda, za tento článek, protože ti samozřejmě dávám za pravdu. Pohybuju se ve světe HR a jsem také náborářka. Na pohovorech mi vždy udělá velkou radost, když někdo přijde připraven a ví, v jaké firmě vlastně je a co ta firma dělá. Takže přípravu určitě nepodcenit, je to (nejen u nás) velké plus a je vidět, že má člověk o práci fakt zájem:)

    OdpovědětVymazat

Děkuju za každý komentář♥. Moc si jich vážím💪. Na každý se snažím odpovídat🌸.