Jak se co nejlépe a nejrychleji naučit angličtinu👩‍🏫? | TIPY

11.5.22

Nadpis článku sice zmiňuje angličtinu, ale samozřejmě všechny rady platí pro jakýkoliv jazyk. Stejně tak je nejlepší všechny tipy kombinovat. Díky tomu bude proces učení zábavnější a rychlejší. Nezůstávejte pouze u jednoho zdroje, využívejte jich co nejvíce.

Já se nemohu považovat za odborníka na angličtinu, nikdy jsem v zahraničí nežila, v práci mluvím česky a s cizinci nekomunikuju. Ale stejně jsem tenhle článek chtěla napsat, protože doufám, že někoho inspiruje nebo mu pomůže. Kdo ví, třeba vás v budoucnu čeká práce jako překladatel, lektor nebo doučovatel.

Edit: Moc děkuji za tipy v komentářích, budu je do článku dopisovat.

Aplikace

Kdo by neznal Duolingo? Miliony lidí ho mají stažené a učí se z něj. Dává to smysl, aplikace je moc hezky udělaná a mnohým určitě vyhovuje. Já z ní tak nadšená asi nejsem, protože se tam na mě moc věcí opakuje, ale na druhou stranu je skvělá, protože se tam ty aktivity pěkně střídají - překládáte, doplňujete, mluvíte, opravujete, ... 

Navíc se tam můžete učit přes 30 jazyků, dokonce i latinu, která je v posledních letech docela hit. A pokud chcete opravdovou třešničku, zkuste valyrijský jazyk z Hry o trůny nebo klingonštinu ze Star Treku.

Jak používat duolingo

Pokud trávíte zbytečně moc času u mobilních her nebo na sociálních sítích, určitě to zkuste vyměnit za 10 minut učení. Udržíte se víc fresh!

Nejsou to sice aplikace, ale z podobného ranku jsou i hry na pc. Mnoho a mnoho lidí se díky hraní her naučilo poměrně slušné základy. Ona totiž kombinace mluveného a psaného slova je skoro, řekla bych, základ úspěchu. No a navíc se zabavíte. Ale myslím, že tohle není ani tak reálný tip, jako spíš zajímavost. Nevím, kolik lidí začne třeba ve 20 hrát hry kvůli angličtině 😀. 

Seriály a filmy

Moje asi nejoblíbenější 😁. Jsem milovníkem filmů a seriálů, takže mám dobrou výmluvu, proč na ně koukat. Ale ne, koukat na filmy a seriály s anglickými titulky nebo dokonce bez nich je fakt super. Člověk tak nějak totiž ví, o co jde, a nutí ho to se zamyslet, co to slovo (slovní obrat) asi mohlo v souvislosti s danou scénou znamenat. 

Doporučuju si vypsat každé slovo nebo slovní obrat, kterému jste nerozuměli a přeložit si ho. A třeba si k němu najít i synonyma. Díky tomu budete mít v budoucnosti víc možností, jaké slovo použít.

Jak se naučit jazyk snadno a rychle

Nejvíce lidí se prý učí při seriálu Přátelé, tak se vám určitě bude hodit tenhle youtube kanál Learn English With TV Series. Myslím, že je to naprosto jednoduchý a zábavný způsob, jak se naučit nové obraty nebo doplnit slovní zásobu. Nebo mrkněte na The Office. Schválně, kdo z vás zná tuhle nesmrtelnou větu?

Knihy

Zde jsem aktuálně já. Našla jsem si totiž naprosto skvělý web na anglické knížky, prvně jsem tam stahovala random knihy, ale pak jsem narazila na Youtube a Tiktoku na skvělý horory v aj (mrkněte třeba na YT PossessedbyHorror a BooksandLala) a rozhodla se, že si je MUSÍM přečíst. Bohužel se v českém jazyce neprodávají, takže jsem zůstala u aj. A byl to super nápad. 

Ve čtečce mám totiž překladač, takže si, pokud nevím, jakékoliv slovo nechám přeložit a hotovo. Na gramatiku to nefunguje, ale to zas tak nepotřebuju. A taky to občas nebere tu květnatou angličtinu nebo novodobá slova (ale to se nedivím, některá česká slova byste taky nepřeložili). 

A nebudu lhát, někdy jsou ty knihy napsaný tak jako "nafoukaně" a každý pátý slovo naprosto nechápu 😁. Nemám to ráda ani v čj, takže v aj už vůbec. 

Ale i přesto vám to doporučuju, hlavně pokud máte tu čtečku, kde si to do vteřiny přeložíte. Mám docela talent na to si smysl slova domyslet, ale překlad je překlad 😁.

Jestliže si moc nevěříte, kupte si knihu, kterou už jste četli, ať nejste úplně mimo nebo zvolte dvojjazyčné/zrcadlové knihy, kde je jedna strana v češtině a jedna v cizím jazyce.

Jazyková škola nebo doučování

Ať už si vyberete kurzy nebo doučování, neuděláte chybu ani s jedním. Skvělé je, že si můžete být jistí tím, že se nebudete učit kraviny. Navíc se můžete lektora kdykoliv na cokoliv zeptat. Podle mě je to jedna z nejlepších investic, jakou můžete udělat.

Naučíte se trpný rod, stupňování přídavných jmen, modální slovesa, budoucí čas, předložky, minulý čas, nepravidelná slovesa, podmínkové věty,... prostě vše, co potřebujete.

Komunikace s cizinci

Zajímavou technikou je komunikace s cizinci. Jak na ně narazit? Třeba na Tinderu. Mám kamarádku, která chodila na "rande", aby se mohla bavit v angličtině. To mi přijde jako jediný rozumný využití Tinderu, abych byla upřímná 😂. Pak jsem slyšela, že jsou v Praze hospody, kde se každý týden (měsíc) Češi s cizinci schází a povídají si. Oni se dozvědí o naší kultuře, a my si můžeme trénovat jazyk. Win win pro obě strany.

Nenašla jsem to nikde na webovkách, ale mrkněte na FB, jsou tam na to speciální skupiny, např. Meetups in Prague.

Učebnice a videa

Pak samozřejmě využijte i učebnice a výuková videa na youtube. Jde hodně o samostudium, což některé nemusí bavit, ale určitě se to vyplatí. Nejlepší je to kombinovat. 
  1. Najít si video na dané téma nebo gramatiku a pak
  2. si v učebnici látku vyplnit. 
Jak se naučit angličtinu

Mně se líbí české kanály Bronislav SobotkaTommy EnglishEnglish Hacker a anglické kanály Chameleon EnglishEnglish with Lucy nebo naprosto perfektní Zoe.languages, kde vám slečna, která umí snad 7 jazyků, poradí, jak se vůbec jazyky učit.

A samozřejmě je super poslouchat i normální videa a prozkoumat, jak anglicky mluvící lidé reálně komunikují. Někdy i pro zajímavost projíždím komentáře, a koukám, jak používají psanou angličtinu. Nejvíc "miluju", jak se chybuje v "your/you're a 'their/there/they're" 😬.

Podcasty

Pokud máte rádi podcasty, najděte si na Spotify kanály, které se věnují jazykům. Ranní zácpa na silnici, cesta tramvají nebo procházka okořeněná o pár minut výuky jazyka? Jak jednodušeji se učit jazyk než tímto způsobem? Využívejte svůj volný čas chytře a budete koukat, co všechno se naučíte.

Pobyt v cizině

A asi nejdražší, ale nejlepší způsob, jak se jazyk naučit, je pobyt v cizině. Když okolo vás všichni mluví cizím jazykem, nezbyde vám nic jiného, než se ho naučit. Prostě to jinak nejde. Velkou výhodou je, že se obraty, fráze, gramatiku naučíte klidně i za 3 měsíce. 

Bohužel to ale není možné pro každého, pro mě třeba nebylo a trochu mě to mrzí. Ale ještě mě napadá třeba to, že můžete za prací odjet za hranice nebo si najít v ČR práci, kde každý den komunikujete v cizím jazyce a věřím, že to taky hodně pomáhá.

Tip na závěr

Došlo mi, že si člověk může klidně celý den (v práci, tramvaji, doma, při procházce) opakovat slovíčka, nebo tvořit věty. Stačí se porozhlédnout okolo sebe a pojmenovat všechny předměty v okolí. Stůl, židle, hrnek, květiny, počítač, pes, okno, zastávka, semafor, auto, metro, ... A klidně skládat i věty. A když nebude vědět, prostě si slovíčku vyhledá nebo si větu, kterou vymyslí, zapíše a pak se podívá, jestli je gramaticky správně. Nebolí to a člověk se učí slovíčka u věcí, které reálně používá nebo vidí. A o tom to je. Učit se slovíčka, která nikdy nepoužijete, je sice pěkný, ale pro začátečníky a lehce pokročilý dost zbytečný.


Co vy a angličtina nebo jiný cizí jazyk? Jak jste se ho naučili? Máte nějaké tipy a triky? A kolik umíte cizích jazyků?

You Might Also Like

14 komentářů

  1. Tak já strávila prací v zahraničí 4 letní sezóny, byla jsem na Erasmu a aktuálně v zahraničí i žiju. Přítel je cizinec, takže každý den mluvím převážně anglicky a do toho pletu angličtinu s ruštinou a tím, že žiji v Bulharsku, se učím ještě bulharštinu. Je to jeden velký chaos nejenom doma, ale především v mé hlavě, takže využívat na všechny jazyky všechny tyhle způsoby učení se, no asi bych nedělala nic jiného. :D Rozhodně ale se vším souhlasím. Na angličtinu mi nejvíce pomáhají filmy a seriály a každodenní konverzace. Na ruštinu zase podcasty a Duolingo a bulharštinu jedu prozatím doučováním, učebnicemi a každodenním stylem pokus-omyl. :D Tak třeba se jednou dočkám toho, že budu schopná ve všech těch jazycích komunikovat naprosto svobodně. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chaos, ale zase se to pěkně učíš! Myslím, že když už tím mluvíš, určitě všechno další dělat nemusíš :D! Hlavní je mluvit, takže to už jsi splnila!

      Moc díky za tipy a držím palce! Čím více jazyků, tím lépe!

      Vymazat
  2. Bezva článek! :) Já jsem se naučila nejvíc anglických slovíček asi z videoher. Už na základce jsem znala spoustu výrazů, které jsme se teprve začínali učit, a to díky The Sims. :D Kromě filmů a seriálů, (což je taky moje nejoblíbenější forma učení se jazyka :D) mě ještě jako dobrý zdroj napadá youtube. Tam občas sleduji zahraniční vlogerky, kde si dobře naposlouchám jednoduché každodenní fráze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, Misty 🤩. Heleď, ale to jsem už slyšela mnohokrát o těch hrách! Je to super :D. Člověk se pobaví a ještě něco naučí. A ten Youtube taky, já jsem na něm závislá už tak 10 let :D. Ještě jsem to dopsala do článku.

      Moc díky a hezký den.

      Vymazat
  3. S angličtinou hrozně bojuji a tím, že jí nemám vůbec v denním režimu, tak je to pro mě čím dále větší boj. Velmi se stydím za to, že anglicky moc neumím, ale nemám hudební sluch a AJ se mi učí opravdu velmi těžko. Jednu dobu jsem se také snažila překonávat pomocí appky na mobilu, ale moc mi to nepomáhalo. Aktuálně je pro mě asi největší zdokonalování pomocí filmu (i tak mám stále CZ titulky).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aaaaale. Každý umí něco :). Hlavní je, když se člověk snaží. Navíc někteří třeba potřebují třeba jiné způsoby, jak se to naučit a ještě je neznají. Třeba jsi to ty :). Možná bych zkusila pořídit si tu učebnici a jet podle ní. Každý den si dát 10 minut a třeba se to zlepší.

      Vymazat
  4. Rozhodně se vším souhlasím :-) Už delší dobu si říkám, že bych se zase na tu angličtinu zaměřila, protože co jsem vyšla ze školy, tak ji vůbec nepoužívám a už zapomínám i základní slovíčka :-D Celkem ostuda. Spíš to mám tak, že jakžtakž rozumím (když sleduji film s titulkami), ne všechno, ale něco. Horší je to pak, kdybych já měla mluvit. Jakoby můj největší problém je mluvit, protože se stydím, že mluvím špatně. Přitom na škole jsem měla z angličtiny dobré známky, tak mi přijde škoda, abych to takhle zahodila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neee, to není ostuda, to je prostě přirozený. Je to opruz, ale zase se to naučíš :).

      A jo s mluvením mám taky problém, to fakt není sranda. Ale je to ten nejlepší a nejrychlejší způsob, jak se to naučit. Což je děsivý :D.

      Vymazat
  5. Počkat, na Duolingu mají i fiktivní jazyky? Jaktože to sakra nevím! :D Uff, tak teď budu muset mrknout na tu Valyrijštinu a když jsme u toho, musím se podívat, jestli mají i Tolkienovu elfštinu. Jinak já se angličtinu naučila nejlíp z filmů/seriálů, her a různých Youtube videí (nebo streamů na Twitchi), která pravidelně sleduju od zahraničních tvůrců. Pak jsem teda studovala obor Anglický jazyk a literatura na vysoké, takže to je už trochu jiný level, ale čtení knih v originále (i když to byly klasiky, se kterými bych měla problémy i v češtině) a konverzace s rodilými mluvčími pomohla opravdu hodně. A pak jsem začala natáčet videa na Youtube v angličtině, kde jsem musela improvizovat a reagovat na situace, nemohla jsem si připravit, co budu říkat... takže to taky dost pomohlo, i když chápu, že to není pro každého. Jinak já jsem se normálně naučila povídat si sama se sebou v angličtině :D Nahlas (když jsem sama) nebo v hlavě, když jedu třeba šalinou a tak, tím taky člověk pocvičí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucy! Naprosto výborný tipy! Moc ti děkuju🤗😍. A jo, já na sebe občas taky mluvím v aj, nebo si zkouším, jak bych co řekla a tak :D.

      A ty natáčíš v aj? Tak to je brutálně dobrý! Obdivuju tě! 🤩

      Vymazat
  6. Teď jsem nastoupila do práce, kde angličtinu používáme 90%. Byl to pro mě šok, protože jsem ji do teď aktivně vůbec nepoužívala. Takže tento rok je ve znamení studia Aj. Doulingo je super, doporučuji iFalou a Busuu. :)

    ABOUT MAI LIFE

    OdpovědětVymazat
  7. Mluvit, mluvit, mluvit - to nám vždy říkali a je to pravda, nicméně ne vždy je příležitost a mě vždy nejvíce pomohly seriály v angličtině s titulkama. :)

    OdpovědětVymazat
  8. YouTube a filmy/seriály v originále, příp. s cz tit. + nebát se mluvit s cizinci, klidně i blbě a s chybami, ale aspoň to zkusit - to je podle mě nejvíc. :)

    Ela

    OdpovědětVymazat
  9. Seriály a filmy naučí slovíčka, proto si občas dávám filmy v původním znění ať už anglcky, nebo německy - tam si ty slovíčka přípomínám spíš. Jinak já se učila 2 jazyky na škole a mám i zkoušky z vejšky. Ale podle mě se člověk nejlépe naučí tak, že je v okolí cizinců a musí mluvit... ale pak je naučit se a naučit se. Jak hodně cestujeme s přítelem, jsem nucena občas něco málo domluvit, vhodí mě do toho, zvládnu se zeptat na to co potřebuji, odpovědět a zjistit si důležité věci, ale small talk nezvládám :) Na to je podle mě potřeba buď ukecaná povaha, co se nebojí, že se ztrapní a plácne něco špatně a nebo žití mezi cizinci dlouhodoběji :) Pro mě je teď mimo jiné i trénink, že přítelův švagr je brit a neumí česky a moc česky se učit nechce :D a mimčo, které je na cestě bude mluvit anglicko česky. Jinak duolingo je super, to znám.

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat

Děkuju za každý komentář♥. Moc si jich vážím💪. Na každý se snažím odpovídat🌸.